بهروز وحیدی آذر

 
زادروز بهمن ۱۳۳۱
تبریز
ملیت ایرانی
پیشه رهبر ارکستر - نوازنده و مدرّس ویولُن

بهروز وحیدی آذر زاده سال ۱۳۳۱ در تبریز، نوازنده ویولن و رهبر ارکستر ایرانی است.

زندگی

بهروز وحیدی آذر فرزند (روزنامه نگار، شاعر و پژوهشگر ایرانی) است. وی تحصیلات موسیقی خود را از ۱۲ سالگی در آغاز کرد و سه سال بعد وارد هنرستان عالی موسیقی تهران شد و پس از گذراندن دوره‌های دیپلم و کارشناسی در سال ۱۳۵۴ فارغ التّحصیل گردید. وی از شاگردان استادانی همچون خاچاتوریان، سانوسیان، یدیقاریانس، خیرخواه، حشمت سنجری، مرتضی حنّانه، ویتر کوفسکی و خانم

او دوره رهبری ارکستر را زیر نظر استاد رهبری، در سوئیس و ایتالیا تحصیل نموده و پس از گذراندن کنکور رهبری ارکستر و رهبری به اخذ مدرک دیپلم رهبری ارکستر از نایل گشته‌است.

فعّالیّت حرفه‌ای

وحیدی آذر از سال ۶۴ تا ۷۴ به عنوان استاد در هنرستان‌های موسیقی دختران و پسران به تدریس پرداخته و در ادامه در مدرسه هنر و ادبيات صدا و سيما و کلاس‌های آزاد هنری به فعّالیّت آموزشی مشغول بوده‌است.

وحیدی آذر در سال ۱۳۸۲ به عنوان دومین نمونه در ایران پس از تهران، را تأسیس نموده و چندین برنامه را به روی سن برده‌است که یکی از این برنامه‌ها در سالگرد انقلاب مشروطه در تبریز بود. وی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ اولین ارکستر فیلارمونیک در شهر ارومیه را نیز پس از حضور منظّم در این شهر راه‌اندازی نمود و این ارکستر توانست اجرای پر قدرتی از آثار موسیقی کلاسیک جهانی را برای اوّلین بار در مرداد ماه در شهر ارومیّه داشته باشد.

وی هم اکنون رهبری را عهده‌دار می‌باشد که خود آن را از ۱۳۶۹ بدون پشتوانه دولتی و اختصاص بودجه بنا نهاده‌است.[نیازمند منبع]

حسّاسیّت‌های فرهنگی

وحیدی آذر در مورد حرفه خود دلسوزانه و حسّاس عمل می‌نماید و هرگز موضع انفعالی در قبال شرایط موسیقی کشور بویژه موسیقی کلاسیک اتّخاذ ننموده‌است به طوری که در اغلب مصاحبه‌ها در کنار تشریح و توصیف فعّالیّتها، لب به انتقاد از مسئولین فرهنگی کشور گشوده و بر لزوم توجّه بیشتر به این عرصه تأکید نموده‌است. یکی از بارزترین نمونه این انتقادات، نامه وی به ریاست سازمان بازرسی کل کشور در دی ماه ۸۵ بوده‌است که در آن از کم توجّهی اعمال شده نسبت به ارکستر تحت رهبری‌اش در جریان قبل، حین و بعد از گلایه نموده‌است.